Cel mai celebru comentator de handbal din România, Radu Naum,
conduce un Renault Laguna de aproximativ 2 ani. De ce a ales
această maşină şi ce părere are despre Renault, vedeţi mai jos în
umrătoarele rânduri:
1. De când conduceţi?
… stai să mă uit în carnet … aici scrie că din 1995, dar ţin
minte bine că am şofat prin ’80 şi un pic o maşină cu cutie
automată a unui prieten pe nume George (în fine, al tatălui lui) pe
nişte străzi din jurul blocului şi am dat de miliţieni. Am trecut
pe lângă ei uşor crispat.
2. Cum vă înţelegeţi cu traficul din Bucureşti alături de
Renault Laguna?
Laguna se înţelege bine, eu mă
înteleg mai rău. Nu sunt un sfânt în trafic, dar încerc să nu fac
prostii inutil. Şi să nu fiu nesimţit. Şi să-mi cer scuze dacă se
întâmplă să fiu. Traficul e ca viaţa, un haloimas. Cred că
principala vină o au semaforizările absolut tembele, fără logică.
De unde şi poluare mai mare.
3. De ce ati ales Renault Laguna?
Pentru că îmi place şi preţul a fost absolut ok. Pentru că ştiam de
problemele vechi ale Lagunei II şi în consecinţa logică am inteles
că ele nu se mai pot repeta, ba dimpotrivă, că se va face totul ca
să fie schimbată percepţia. O companie mare nu-şi permite două
greşeli consecutive. Cinic vorbind, e ca la avioane, cea mai sigură
companie e cea care tocmai a avut un accident. Dar cu Laguna e mai
mult decât atât. Mi se potriveşte într-un mod dificil de descris,
undeva la intersecţia dintre design interior, confort şi dotări. În
plus, merg cu ea de aproape 2 ani şi nu m-a făcut să-mi pierd
timpul cu drumuri la service pentru defecţiuni. E o maşină mare cu
care nu te dai mare. Pentru mine e esenţial.
4. Cum v-ati caracteriza la volan?
Câteodată nervos, alteori nepăsător. Depinde de starea interioară
şi de întârziere.
5. Va recunoaste lumea in trafic? Si daca da, exista vreun
avantaj in ce priveste statutul de vedeta?
Discuţia cu organele de ordine poate fi mai agreabilă decât,
probabil, în cazul altora. N-am nici o problema cu amenzile, dar
chestia asta cu ameninţarea suspendării carnetului pentru practic
orice greşeală mă indispune prin primitivismul ei. Permisul e în
continuare văzut ca o indulgenţă a statului, nu ca un drept al
cetăţeanului pe care nu-l poţi anula pocnind din pix. Cât despre
recunoaştere în trafic, nu sunt aşa vedetă. Câteodată un mic salut
sau un zâmbet ori o înclinare din cap, dar e rar şi e absolut ok.
Mai mult ar strica pentru toată lumea.
6. Aveti vreo intamplare haioasa din trafic?
Plecam în concediu de iarnă, era dimineaţă, mă greabeam rezonabil,
am intrat pe o străduţă de pe lângă Herestrău ca să ocolesc un dop
de intersecţie, străduţa era strâmtă şi nu era loc decât de o
maşină, am văzut venind din faţă un Logan, am ciupit frâna şi m-am
dus sanie, deşi nu aveam mai mult de 20-30 km/h. Era „sticlă” pe
jos, dar numai acolo, ciudat. În stânga şi în dreapta erau parcate
maşini şi grija mea a fost să nu le ciobesc. Cel din Logan a oprit
şi a aşteptat la primire, deznodamântul era clar. Am inchis ochii
şi … poc ! Când ne-am uitat, stupoare! Loganul nu avea nimic !
Mie mi se spărsese un far şi masca. Cred că e ceva legat de
dinamica incidentului… Asta e întâmplarea, habar n-am cât e de
haioasă. Ştiu că pentru mine atunci n-a prea fost.
7. Ce va leagă de marca Renault?
Câţiva oameni şi un anume fel de a comunica. Şi, până la urmă, ceea
ce ne leagă pe aproape toţi : bătrâna Dacia, copie de Renault. În
plus, civilizaţia de întreprindere pe care a adus-o în România şi
exemplul de care aveam nevoie, că se pot face lucruri mari, de
raspândire mondială, şi aici. Au pus bazele unui business
remarcabil atunci când toţi fugeau de noi. Au avut încredere în
noi. Mare lucru.
8. Cum ati caracteriza în câteva cuvinte marca
Renault?
Jeremy Clarckson zice că există două feluri de firme de maşini :
cele care s-au născut din visul unui om şi cele care s-au născut ca
orice altă firmă, din dorinţa de profit. Istoria pune Renault în
prima categorie. Şi indiferent de greşeli ori succese, de balanţa
P&L, de greve şi fuziuni, nimeni din companie nu se va putea
desprinde de originea aventurii, un triciclu căruia i s-a adăugat o
a patra roată, un motor de un cal putere şi prima cutie de viteze
cu priză directă din istorie. Un bricolaj marca Louis Renault şi
fraţii.